![]() |
At least 50% of eligible yeshiva students should engage in some form of national service—be it military, civilian, medical, educational, or social service—by the end of the 2025-2026 academic year. |
Originally written May 29, 2025
Dear Esteemed Supporters of Torah Learning from The London Kehilla
I write to you as concerned members of the broader Jewish community—grateful for your commitment to supporting Torah study, but deeply troubled by a growing imbalance that undermines both our moral fabric and national unity.
For decades, you have extended extraordinary generosity to yeshivas in Israel, empowering thousands of young men to immerse themselves in sacred learning. This is a noble and time-honored cause. However, it is now imperative to recognize that unwavering support without accountability has fostered a system that exempts an entire population from the shared responsibility of national service.
The burden of defending the State of Israel—physically, emotionally, and spiritually—falls disproportionately on those who serve in the Israel Defense Forces (IDF) and other national service roles. This includes not only secular Israelis but also many religious Zionists, women, and immigrants, all of whom contribute to the collective good while risking their lives.
Meanwhile, a substantial segment of the Haredi community remains exempt from this burden. This is not sustainable, nor is it just.
We respectfully urge you: Do not host or support rabbinic delegations visiting London - September 2025 unless their institutions commit to a new standard. Specifically:
At least 50% of eligible yeshiva students should engage in some form of national service—be it military, civilian, medical, educational, or social service—by the end of the 2025-2026 academic year.
This is not a call to weaken Torah. On the contrary—it is a call to strengthen it by reestablishing a Judaism that balances study with sacrifice, rights with responsibilities. A Torah that inspires collective duty will be stronger and more respected by the next generation.
Philanthropy is a powerful force. Your influence can encourage a model of Jewish life that honors both spiritual devotion and civic duty. Let us move together toward a future where Torah scholars are also national contributors, where the yeshiva world is not isolated from the fate of the country, but an integral and respected part of it.
In love for Torah, people, and land,
Paul Mendlowitz
אייר תשפ"ה / מאי 2025
לכבוד תומכי התורה היקרים,
אנו פונים אליכם מתוך הערכה עמוקה למחויבותכם ללימוד תורה ולחיזוק עולם הישיבות בישראל, אך גם מתוך דאגה כנה לחוסר איזון הולך וגובר המאיים על אחדות עמנו ועל ערכיו הבסיסיים.
במשך עשורים רבים, נדבתם בנדיבות רבה למוסדות תורה בארץ, ואפשרתם לאלפי תלמידים להקדיש את חייהם ללימוד. זהו מעשה נשגב וראוי לשבח. אולם כיום עלינו להכיר באמת כואבת: תמיכה ללא תנאים יצרה מערכת שלמה המאפשרת לחלק גדול מן הציבור להשתמט מהחובה הלאומית המוטלת על כולנו — שירות למען הכלל.
הנטל של הגנה על מדינת ישראל — בנפש, בגוף וברוח — מונח כמעט כולו על כתפיהם של המשרתים בצה"ל ובשירות לאומי, מכל המגזרים: חילוניים, דתיים-לאומיים, עולים חדשים, נשים. הם נושאים בעול — תרתי משמע — תוך סכנת חיים. לעומתם, חלקים רחבים בציבור החרדי ממשיכים להשתמט.
ומה אומר הרמב"ם?
במשנה תורה, הלכות מלכים ומלחמות (פרק ז, הלכה ד), כותב הרמב"ם:
"במלחמת מצוה... הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה."
הרמב"ם אינו משאיר מקום לספק — במצב של סכנה לקיום האומה, אין פטור. לא לתלמידי חכמים, לא לעוסקים בתורה, לא לאיש ולא לאישה. מדינת ישראל, המוקפת אויבים ונלחמת על קיומה, נמצאת במצב של מלחמת מצוה מתמדת.
אמנם במקום אחר (הלכות שמיטה ויובל, פרק יג, הלכה יג), הרמב"ם משבח את מי שמקדיש עצמו לעבודת ה' בלבד, אך הוא אינו קובע שזו סיבה להשתמט מהגנה על העם בשעת סכנה. קדושה אמיתית כוללת גם אחריות ציבורית.
קריאה למעשׂה
מתוך אהבה לתורה ומתוך דאגה לעתיד העם והארץ, אנו פונים אליכם בקריאה ברורה:
אל תתמכו באירוח של משלחות רבנים מחו"ל ביוני 2025 אלא אם כן ישיבותיהם מתחייבות כי לפחות 50% מהתלמידים ייטלו חלק כלשהו בשירות לאומי או אזרחי — עד סוף שנת הלימודים תשפ"ו.
אין זו קריאה להחלשת התורה — אלא לחיזוקה. אנו מאמינים בתורה המחברת בין לימוד למסירות נפש, בין זכויות לחובות, בין קדושה לערבות הדדית. תורה כזו תעמוד איתן בפני אתגרי הדור ותהיה למגדלור מוסרי לעם כולו.
לתמיכתכם יש השפעה עצומה. בידיכם הכוח להוביל שינוי — לעצב דור של תלמידי חכמים שאינם רק לומדים, אלא גם משרתים, מגינים ותורמים. הגיע הזמן לשוב לאיזון הראוי בין רוח לחומר, בין קודש לחול, בין תורה לאחריות לאומית.
בברכה ובאהבה לתורה, לעם ולארץ
שרגא פייוועל מענדלאוויטץ
*
VISITING RABBIS
• HaGaon Rav Dov Landau shlit”a, Rosh Yeshivas Slabodka
• HaGaon Rav Moshe Hillel Hirsch shlit”a, Rosh Yeshivas Slabodka
• HaGaon Rav Yaakov Hillel shlit”a, Rosh Yeshivas Ahavas Shalom
• The Sanzer Rebbe shlit”a
• HaGaon Rav Avraham Nissim Salim shlit”a, Rosh Yeshivas Me’or HaTalmud
• The Rachmastrivker Rebbe shlit”a
• HaGaon Rav Dovid Cohen shlit”a, Rosh Yeshivas Chevron
• HaGaon Rav Shimon Galai shlit”a
PUBLISHED IN THE TIMES OF ISRAEL:
Attention London Kehilla – Condition Your Giving!
https://blogs.timesofisrael.com/attention-london-kehilla-condition-your-giving/
https://trinitymedia.ai/player/share/ddff51ce84054100a0246a78e2fb16f9bb77
4 comments:
You're right.
the problem is that the shnorrers are on to this. The last time I had 2 at my door and challenged them about the army they both pulls out old army ID cards and ask me when I served.
Paul, A contradiction from the same article. This is what happens when “daas Torah” aka political religious fanaticism is used in the place of Halacha. Supposedly according to Rav Schach if bochrim will be drafted, it’s supposedly a time of shmad and then they’d be obligated to give up their lives. But supposedly according to Rav Chatzkel Abramsky, you can even take a car leave on shabbos if you’ll be drafted into the army. So according to the psak of Rav Schach, if you follow the psak of Rav Abramsky, you’re transgressing on the mitzvah of Kiddush Hashem.
“But I heard a halacha from Mori V’Rabi HaGaon HaRav Yechezkel Abramsky, z’tl—an astounding halacha—and I asked Rabi: ‘Should I publicize it?’ He responded, ‘Definitely publicize it,’ and he himself publicized it. So with your reshus, with the reshus of the Gedolei HaTorah here, I’ll review the halacha l’maasah that I heard from Mori V’Rabi HaRav Abramsky, z’tl.”
“He told me, ‘There is a gezeirah of conscription to the IDF and we know that it’s very inappropriate. I want to tell you a halacha—if at some point, it proves impossible to be exempted from army service, then there’s a mitzvah on each person to leave Eretz Yisrael and make every effort not to live here.”
“I said to my Rebbe, ‘I’m shocked to hear this.’ He replied, ‘I haven’t told you everything yet. Listen to what I’m telling you: one should be mechallel Shabbos [if necessary] and flee the country!'”
“I asked again: ‘Rebbe, is it possible to say such things in public?’ He responded, ‘If you don’t say it, I will.’ And he said it publicly. ‘If someone is being forced to draft to the army, and there is a concern that he will stray from the path, I command him to be mechallel Shabbos.'”
“No one has said such a thing yet—to get into a car, pay money, and flee the country. Why? It’s a matter of pikuach nefesh. I was shocked to hear these terrible things. I told it over to Rav Elyashiv, z’tl—the p’sak of halacha l’meisah—to take a car on Shabbos and flee the country; I have never heard of such a thing.”
It should be noted that HaGaon HaRav Meir Tzvi Bergman has also said several times in the name of his father-in-law, HaGaon HaRav Elazar Menachem Man Shach, z’tl, that if Chareidim are ever forcefully recruited (https://www.theyeshivaworld.com/news/israel-news/2293110/harav-bergman-harav-shach-ztl-said-a-draft-law-is-a-gezeiras-shmad.html)to the IDF, it is considered a gezeiras shmad (https://www.theyeshivaworld.com/news/israel-news/2276035/hagaon-harav-bergman-harav-shach-ztl-said-we-must-give-up-our-lives.html) and bnei yeshivos must give up their lives for it.
Every time I don't get my way, it's a gzeiras shmad!
Please don't get me going on Bergman.
Post a Comment